Jak na trvale udržitelnou firemní sbírku: Rady od Katky Perglové z T-Mobile

Už  přes 10 let má Katka Perglová společně s kolegy na starosti vozový park v T-Mobile. Zároveň má bohaté zkušenosti s péčí o své blízké. Starala se o svoji nemocnou maminku, doprovázela svého tatínka. Teď pečuje o svou 102letou babičku, která skoro nevidí ani neslyší. K tomu má už dospělého syna a sedmiletou dceru. V této náročné životní situaci jí dělá radost jedna zvláštní věc – firemní sbírka věcí v T-Mobile, kterou sama vymyslela a která dnes pomáhá seniorům, samoživitelkám, lidem bez domova i zvířatům v nouzi. Je trvalá, udržitelná a může inspirovat i vás.

Katko, jak jsi přišla na nápad založit trvalou sbírku věcí v T-Mobile?

Bydlím v menším bytovém domě a občas jsem byla svědkem toho, jak někteří sousedé vyhazují věci, které by mohly někomu jinému posloužit. Sousedkám, nyní už kamarádkám, jsem navrhla, že je možnost dalšího využití a začala jsem vozit první tašky do Sue Ryder, který mi pomohl s péčí o mého tatínka.

Pak se o tom dozvěděli moji kolegové a začali mi věci nosit do práce. V garáži v T-Mobile jsem měla krabici, kam dary dávali. Věcí bylo ale čím dál víc, a tak jsem požádala své kolegy ze správy budov a z oddělení udržitelnosti, aby mi pomohli. Kolegyně našla vhodný prostor v přízemí budovy T-Mobile. Byly tam police, takže zbývalo dokoupit bedny a tašky v IKEA za asi 1 500 Kč a bylo to.

Jak jste o sbírce dali vědět zaměstnancům?
Pro interní komunikaci používáme Workplace, firemní obdobu Facebooku. Informaci o sběrném místě jsme umístili do skupiny sdružující zaměstnance, kteří pracují na centrále v pražských Roztylech. Což je asi nějakých 1 800 lidí. Průběžné informace dáváme i do skupiny „T-Mobile Pomáháme“, kterou udržuje naše oddělení ESG. Tam je přibližně 400 lidí, které zajímá téma společenské odpovědnosti a udržitelnosti.

„Dobročinnost a osobní angažovanost našich zaměstnanců je nedílnou součástí naší firemní kultury a samozřejmě i ESG strategie. Jen pro představu, náš zaměstnanecký dobrovolnický program příští rok oslaví už 20 let fungování. Každoročně se do něj zapojí okolo 500 kolegů a kolegyň. Do veškerých charitativních aktivit T-Mobile zahrnuje i své zaměstnance – mohou přijít s nápadem, přispívat i aktivně pomoci s realizací. Moc si toho vážíme, že je pro naše zaměstnance automatické, že pomáhají a že jim není lhostejné, co se děje okolo nich. Pravidelně už řadu let pořádáme finanční sbírky pro lidi v nouzi, a příležitostně jsme realizovali i sbírky materiální. O oboje je vždy obrovský zájem a zvedá to mezi lidmi velkou vlnu solidarity. Trvalé sběrné místo pro dobročinné účely je tedy jen dalším krokem, který vznikl na popud samotných zaměstnanců, kteří s jeho provozem pomáhají. A to jej dělá udržitelným, protože to není něco, co nalinkovala firma, ale naopak něco, s čím přišli sami lidé,“ říká Simona Dřízhalová, expert udržitelnosti v T-Mobile.

Je složitá logistika kolem sbírky? Darování, skladování, odvoz?

Ve chvíli, když jsme sbírce vyčlenili místo, kam lidé mohou věci sami kdykoliv donést, se všechno ohromně usnadnilo. Dárci nejsou omezeni časem, kdy věci doručí. Všichni naši zaměstnanci mají do sbírkové místnosti přístup na zaměstnaneckou ID kartu, což je super.

Dokážu si ale představit, že firma vyčlení sbírce mnohem menší prostor – třeba sbírkovou skříň. Odvoz věcí si některé neziskovky zajišťují samy. Organizacím, které nemají tuto možnost, sbírku třeba jednou měsíčně přivezeme.

Jaké neziskovky sbírka v T-Mobile podporuje?
Moje srdcovka je pomoc seniorům, organizace Sue Ryder a její dobročinné obchody, které věci ze sbírky prodávají a z výtěžku financují například paliativní péči. Další neziskovkou je Šatník Nory Fridrichové. Ten podporuje rodiče samoživitele. V Šatníku věci neprodávají, ale dávají je přímo rodičům, hlavně tedy maminkám a jejich dětem. Pak jsme přidali Vážku na niti v Lounech, se kterou spolupracuje náš zaměstnanec. Ti pomáhají dětem. Dnes je součástí i Nový Prostor a lidi bez domova, psí útulek Voříškov a Kočičí azyl. Díky tomu, že se místo opravdu plní, jsme nově zařadili také organizaci ADRA a teď na jaře se místnost na týden využila v rámci potravinové sbírky.

Kolik času sbírce věnuješ ty sama?
Mám zkrácený 6hodinový úvazek, takže se sbírce věnuji hlavně jako dobrovolník po pracovní době. Občas mi něco padne do pracovního času – třeba když musím předat sbírku k odvozu. A někdy mi vrazí tašku s darem nějaký kolega přímo na chodbě do ruky. Ale to už se teď stává málokdy. J

Co zaměstnanci T-Mobile nejvíc darují?
Nejvíc oblečení, boty, knížky a dětské věci – hlavně hračky. Jednou někdo věnoval do sbírky starší notebook. Kolega z IT, který sedí naproti sbírkové místnosti, nabídl, že se na něj podívá. Popsal jeho parametry, vyčistil ho a ještě k němu přidal svůj zánovní notebook, který měl doma. Díky tomu jsme mohli darovat dětem 2 přístroje, které nutně potřebovaly do školy.



Je těžké sbírku ve firmě prosadit?
Ony jsou různé cesty, jak něco takového vznikne. Většinou se objeví srdcař, kterého taková dobročinná sbírka bude naplňovat a zařídí si požehnání vedení. V naší pobočce v Hradci se o pražské sbírce dozvěděla kolegyně a sama se nabídla, že by se na této lokalitě o sbírku mohla starat.

Myslím, že pokud má zaměstnanec chuť něco takového udělat, je nejlepší najít ve firmě člověka, který řeší udržitelnost. Teď by to nemusel být problém, protože ESG řeší většina firem a organizací.

Co Tobě osobně na sbírce dělá největší radost?
Mě baví, že je ta sbírka trvalá. Že to není jednorázová akce. Lidé jsou dnes strašně uhonění a zapomenou, že mají v den D něco někam přinést. Takhle můžou dary přinášet kdykoliv si vzpomenou.

Daleko víc teď také vnímám, jak jsou lidé zavaleni věcmi – zvlášť, když mají malé děti. Člověk pořád něco kupuje a dává pryč. A v koloběhu naší sbírky se vše využije znovu. Tak to mi dělá radost.

Také mě těší, že kolegové z T-Mobile nosí opravdu kvalitní, čisté a funkční věci, které ihned pomáhají. Třeba dobročinné obchody Sue Ryder můžou darované věci ihned prodat. Mámy samoživitelky ze Šatníku Nory Fridrichové si ty dary můžou rovnou obléci nebo je dát svým dětem. Je to tím, že jsme na začátku tu kvalitu hodně komunikovali. A také jsem tu já, která hlídá, co z T-Mobilu nakonec neziskovkám odjede. Samé krásné věci!

Abych to shrnula, největší radost mi dělá ta udržitelnost, posílání radosti dál a pak když někomu můžeme splnit konkrétní přání. Třeba udělat sbírku kostýmů, protože mají děti karneval.

Co bys vzkázala někomu, kdo chce se sbírkou ve firmě začít?

Člověka možná vůbec nenapadne, že by mohl ve firmě takovou trvalou sbírku mít. A vidíte – stačí chuť, požehnání od vedení, prostor, pár krabic a tašek, špetka komunikace a je to. Takže co bych vzkázala? Nebojte se, začněte a uvidíte. Třeba se nestane nic, ale je dost možné, že se stane zázrak. Jako v T-Mobile!

A já za tenhle zázrak musím poděkovat všem dobrým duším – mým kolegům, kteří do sbírky pravidelně přispívají darem i těm, kteří mi se sbírkou pomohli a stále pomáhají. Jste skvělí!

Darujte šanci
na důstojné stáří