Průzkum: 857 hlasů pro lepší budoucnost neformálních pečujících

Péče o stárnoucí blízké je jedinečná a často náročná zkušenost, která přináší radost, ale i mnoho výzev. Česká nezisková organizace Sue Ryder tu je proto, aby pečujícím a seniorům pomáhala – poskytuje bezplatné poradenství a podporu těm, kteří ji potřebují.

Abychom lépe porozuměli jejich obavám a potřebám, vytvořili jsme krátký dotazník "Udělejte to pro sebe a pro své rodiče“. Vyplnilo ho 857 respondentůa my jim za to moc děkujeme! Jejich odpovědi pomohou posílit podporu, kterou naši odborníci poskytují neformálním pečujícím prostřednictvím portálu www.neztratitsevestari.cz.


Podívejte se na celkové výsledky průzkumu:

1. Máte už teď pocit, že se vás péče o rodiče nebo prarodiče nějak dotýká?


Výsledky ukazují, že většina respondentů už nějakým způsobem řeší péči o své rodiče či prarodiče. Celkem 696 respondentů uvedlo, že se jich toto téma přímo dotýká, a to v různé míře. Největší skupina (242 odpovědí) se o své blízké částečně nebo úplně stará,190 respondentů vnímá péči hlavně tehdy, když vidí, že jejich blízcí už něco sami nezvládají.
132 respondentů jim už nyní pomáhá s praktickými věcmi, což ukazuje, že péče začíná často postupně. Stejný počet uvedl, že řeší zdravotní otázky rodičů či prarodičů, jako jsou návštěvy lékaře. 166 respondentů se zatím péče netýká.


2. Když se podíváte na své stárnoucí rodiče nebo prarodiče, čeho se v souvislosti s jejich stárnutím nejvíc obáváte?

Největší starosti mají lidé o to, že na péči zůstanou sami, nebudou vědět, jak pomoci, nebo nepoznají, kdy je potřeba větší podpora. Zdravotní a finanční aspekty jsou sice důležité, ale nejsou tak dominantní jako pocit nejistoty a osamocení při péči.


3. Kdybyste měl/a po ruce “kouzelný kontakt” na odborníka, který vám kdykoli pomůže a poradí, s čím byste ho oslovil/a jako první?

Téměř polovina (49,5 %) respondentů se chce poradit o tom, jak zařídit domácí péči, aby jejich blízcí mohli zůstat doma. To naznačuje, že lidé preferují péči v domácím prostředí a hledají způsoby, jak ji co nejlépe zvládnout. Další velká obava se týká psychické náročnosti péče – 20,7 % respondentů chce vědět, jak se s ní lépe vyrovnat. 10,4 % dotázaných by se odborníka zeptalo, jak poznat, kdy už je péče nutná. 6,7 % lidí zajímá, jak zajistit pobyt v domově pro seniory. Sociální dávky jsou primárním tématem pro 5,4 % respondentů, kteří hledají informace o finanční podpoře pro své blízké.


4. Co by vám pomohlo cítit se na péči o blízkého lépe připravený/á?


Lidé hledají především jasnou strukturu a informace o péči, které by jim pomohly se v procesu lépe orientovat. Emoční podpora a možnost konzultace s odborníkem jsou také velmi žádané. Naopak pravidelné tipy či praktické kurzy oslovují menší část respondentů.


5. Kdybyste potřeboval/la využít poradenství Sue Ryder, jaký způsob by vám nejvíce vyhovoval?


Z výzkumu vyplynulo, že většina respondentů by poradenství využila, a to především formou osobní či telefonické konzultace, případně prostřednictvím online chatu nebo e-mailu.


6. Kdybyste mohl/a odborníkům v Sue Ryder říct jednu věc, kterou by měli opravdu slyšet, co by to bylo?

Většina odpovědí z celkových 857 byla slova plná díků a vděčnosti. Je patrné, že respondenti nejenže oceňují stávající snahu, ale také vidí prostor pro zlepšení zejména v oblasti dostupnosti péče, komunikace a celkové koordinace služeb. Dále respondenti vyjadřovali osobní obavy z nedostatečné podpory v kritických momentech.

Rady, doporučení a návrhy bychom mohli rozdělit do těchto kategorii:

  • Dostupnost péče - rozšíření terénní péče, finanční dostupnost
  • Komunikace a dostupnost informací - srozumitelná komunikace a empatický přístup
  • Systémová a organizační řešení - několik návrhů směřuje k vytvoření lepších vazeb mezi poskytovateli péče, komunitou a zdravotnickými službami. Uvádí se, že by měl existovat komplexní systém, který propojí informace s nabídkou služeb. 

    Podpora pro pečující: Mnozí vyjadřují potřebu podpory nejen pro seniory, ale také pro rodinné pečující – ať už jde o psychologickou podporu, finanční příspěvky nebo odlehčující služby (například „přítel na telefonu“).

 

Darujte šanci
na důstojné stáří